Annyira nem is nehéz, mint gondolnád. :), habár érdemes rászánni akár 1-2 órát, a későbbiekben sokszorosan megtérülhet.
Én valahogy úgy kezdeném, hogy megnézem, kik hirdetnek azon a területen, ahol az eladó vagy kiadó lakásom van.
Aztán megnézném, hány hirdetése van a referensnek, esetleg az irodának és azok területileg mennyire szórnak.
Az is fontos lenne számomra, hogy ugyanarról az ingatlanról az irodától csak egy hirdetést lássak.
Ha ezek alapján kiválasztottam néhány lehetséges referenst, akkor jönnek a részletek:
- Mennyi adatot tölt ki a fejrészben? (ezekre lehet csak keresni)
- Milyen szöveggel dolgozik? Odavet egy-két szót vagy valóban segíti a leírás azt, hogy megismerjem az ingatlant?
- Megfelelő számú és minőségű képpel dolgozik-e?
- Használ-e és milyen minőségű alaprajzot?
Ezeket az ismérveket érdemes több hirdetésénél is megnézni. A felsoroltak sokéves tapasztalatom alapján nagyon fontosak, amikor valaki ingatlant keres. Senki nem szereti az oldalszám ismétlődő hirdetést, le is járatja az ingatlant. Mindenkinek fontos, hogy a hirdetés szövegéből, képekből, alaprajzból eldönthető legyen, érdemes-e telefonálnia, majd esetleg megnéznie a lakást. Sok-sok csalódástól menti meg a tulajdonost is, keresőt is, ha korrekt információkkal rendelkezik. Ami esetleg kérdés marad, megkapja-e rá a feleletet szóban. Én lehet, meg is kísérelnék érdeklődni egy-egy ingatlanra… Ez azt is megmutatja, elérhető-e a referens, ha épp nem tudta felvenni a telefont, visszahívja-e a hívót. (Sajnos sokszor belefutok, ha konkrét ügyfélnek keresek ingatlant, hogy a kollegák nem csak nem veszik fel a telefont, de igen nagy gyakorisággal vissza sem hívnak.)
És a végső döntés!
Ezek alapján már bizonyára eldönthető, hogy melyik közvetítő felel meg az elvárásoknak. Persze az is előfordulhat, hogy 1-2 személy közt nem sikerül dönteni. Akkor következhet végső fegyvernek a személyes találkozás. Érdemes megfigyelni az alábbiakat:
- mennyire érkezett pontosan,
- milyen fényképezőgépet használ,
- mit mond arról, hogy történik az ingatlan megismerésének, a hirdetés elkészítésének folyamata.
Személyesen ezekre figyelj!
Mindig gyanús, ha erősen bizonygatja, hogy többért is el lehet adni az elképzeltnél (persze van kivétel is, én is értékesítettem már az eredeti elgondolásnál magasabb áron ingatlant), de a legtöbbször sajnos ezzel csak a megbízás, lehetőleg a kizárólagos megbízás megszerzése a cél. (Ezt csak akkor választanám, ha dolgoztam már a referenssel, de akkor az egész fenti folyamat felesleges. �)
Fontos lehet az is, mit tud elmondani a környék kínálatáról, árairól, stb. Nem árt az emberismeret sem, hogy ne dőljünk be a nagyhangú ígéreteknek. Biztos vevőm egy adott lakásra egy megtekintés alkalmával az elmúlt bő 10 évben csak egy volt. Őket már nagyon ismertem és nagyon körülhatárolható, speciális keresési szempontjaik voltak. Olyan inkább előfordult, hogy az ingatlanok megnézése során alakult ki bennem, hogy melyik lakás számukra az igazi, mégha nem is illet teljesen az aktuális elképzelésbe.
Ha olyan emberkével beszélgetünk, aki tényleg azon a területen dolgozik, biztos lesz rá ügyfele, ha a hirdetés elkészítése után megnézi az adatbázisát.
Ha már döntöttél, higgy is neki! Akkor is, ha nem annyira tetszik, amit mond. Mögötte van a tapasztalat, ami mögötted ezen a téren valószínű nincs vagy csak sokkal kevesebb.
Amit nem tanácsolok:
Ismeretlenül, amíg nem tudjuk, nem látjuk, mennyire ad visszajelzést, milyen hirdetést készített az adott ingatlanról, stb., ne kötelezzük el magunkat felmondhatatlan vagy mindenképp fizetni-kell szerződéssel.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.